POSTUP SEŘÍZENÍ BANJA

2. krok - Naladění, napnutí blány« Předchozí strana (1. krok) Další strana (3., 4. krok) »

Než naše banjo opustí dílnu, je blána naladěna do tónu Gis. Buben je sestaven delší čas před kompletací nástroje a blána několikrát dolaďována, aby došlo k jejímu ustálenému vypnutí. Jelikož prázdné struny banja jsou naladěny do akordu G, ladíme blánu o půlton výš, čímž zamezíme zaznívání strun v nepříjemných alikvótách. Toto je nejvíce používaný standard, ale samozřejmě, někomu se tón banja může líbit s blánou povolenější nebo víc vypnutou. Povolená blána bude znít víc basově (například Béla Fleck ladí blánu kolem F nebo Fis), blána víc vypnutá dá banju ostřejší, navýškovaný tón, ochuzený ale o barevnost (Geoff Stelling většinou blánu ladí do B).

Zde je postup jak blánu ladím já: Nejdříve zatlumte levou rukou struny, aby nezněly. Pak poťukejte na blánu prostředníčkem, jako paličkou, cca 5cm od stahovacího kroužku a pak na hraně tone ringu. Mělo by to znít jako tón Gis dole a pak v oktávě.

Step 2 Step 2

Výšku tónu porovnávejte brnknutím první a čtvrté struny na šestém poli – to je na tónu Gis. Ladění blány můžete slyšet i lehkým šustěním prstu o blánu.

Step 2 Step 2 Step 2

Jde o to, který způsob Vám bude víc vyhovovat. Pro lepší identifikaci tónu začněte na prvním pražci a postupně jděte po půltónech (po druhém, třetím, čtvrtém, pátém pražci), až se tón blány bude shodovat s vymáčknutým polem na hmatníku. Podle toho blánu buď dotáhněte nebo povolte. Postupujte velmi jemně, abyste postup ladění zaznamenali a také, aby Vám blána nepraskla.

Step 2 Step 2 Step 2

Po dokončení doladění blány, dolaďte opět struny, které se v průběhu tohoto kroku mohly rozladit.